Bağlantı parçaları, herhangi bir hareket ya da farklı bir eylemi sistemin diğer elemanlarına ileterek arzu edilen işlevin sorunsuz bir şekilde yürütülmesine olanak tanıyan elemanlardır. Yapı, sanayi ve endüstri alanında yük taşımacılığında ihtiyaç duyulan kamyonlar da rahat yük taşıma ve operasyonların verimli bir şekilde gerçekleştirilme süreçlerinde oluştukları bağlantı parçaları ile işlevlerini yerine getirirler. Yük taşımacılığının en çok kullanılan araçları kamyonlardır ve lojistik sürecinin sekteye uğramaması için kamyon bağlantı parçaları bakım, onarım ve değişim ihtiyaçları ihmal edilmemelidir.
Kamyonlarda bağlantı parçaları araçların yürümesi, durması ve diğer işlevlerinin yerine getirilmesi için farklı parçalar arasında köprü görevi gören bazı elemanlardan oluşur. Bağlantı parçaları dendiğinde kamyonlar için genellikle ilk akla gelen elemanlar şanzıman, radyatör, diferansiyel, fren parçaları ve motordur. Şimdi, gelin hep birlikte kamyonlardaki bağlantı elemanlarını ve işlevlerini daha yakından inceleyelim.
Şanzıman, motordan aldığı kuvvetleri tekerlere gönderen en önemli araç parçalarından birisidir. Vites kutusu olarak da bilinen şanzıman sadece ileri değil geri hareket için de görevlidir. Hızın sabit kalması ve yüksek hızlarda araç devrini ayarlayarak fazla yakıt tüketiminin önüne geçilmesinde etkili olan şanzıman manuel, yarı otomatik veya tam otomatik olarak farklı türlere sahiptir. Şanzımanı oluşturan elemanlar ise miller, vites çatalları ve dişlilerdir.
Diferansiyel, şanzımandan gelen kuvveti yol durumuna göre tekerleklere aktaran bir parça türüdür. Araçların yolda kaymasını ve savrulmasını önleyen diferansiyel, çekişi sağlayan tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlayarak bahsedilen sorunun önüne geçilmesini sağlar.
Radyatör, motorun aşırı ısınmasını önleyerek optimum sıcaklıkta çalışmasını sağlayan önemli bir bağlantı parçasıdır. Motorun ısı derecesinde yükselmeyi önleyen soğutucular olarak da tanımlanabilen radyatör, motoru aşırı ısınmaya karşı korumanın yanında sıcaklık düzenlemesi ile çalışma veriminin iyileştirilmesinde de rol oynar.
Debriyaj her araçta olduğu gibi kamyonlarda da vites değişimini sağlayan eleman tipidir. Vites kutusu ile motor arasındaki bağlantıyı düzenleyen debriyaj devreye girdiğinde motor ile vites kutusu arasındaki bağlantıyı keserek araçların sarsılmadan kalkması ve vites değişiminin sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlar.
Direksiyon, kamyonların istenilen yönde ilerlemesini sağlayan bir bağlantı elemanıdır. Oldukça detaylı yapıya sahip olan direksiyonlar dönüş hareketini sağlamak adına geliştirilmiş bir sisteme sahiptir. Direksiyon ile yapılan yönlendirmeler lastiklere iletilerek vasıtalar istenilen yönde ilerleyebilir.
Dişli kutusu, hareketi aktarmakla görevli kamyon bağlantı parçaları arasında yer alır. Dişliler hareket yönünün değiştirilmesi, hız ve gücün ayarlanması, tork ayarı gibi çeşitli görevleri üstlenir. Redüktörler olarak da adlandırılan dişil kutuları, mekanik sistemlerde hız ve torku değiştirmek için kullanılır ve dişlilerin sayısı ve büyüklüğü gibi teorik değişkenler dişli kutularının hız ya da torku hangi oranda artırdığını belirler.
Fren, araçların yavaşlaması ya da durmasında görevli sistemdir. Fren pedalına uygulanan kuvvet hidrolik basınca dönüştürülür ve tekerleklerin fren mekanizmalarına bu yolla hareket yönlendirilir. Frenler ise diskli frenler ve kampanalı frenler olarak ikiye ayrılırken, fren tiplerine göre hidrolik basıncın hangi elemana yönlendirildiği fark etmektedir.
Güç üniteleri, hidrolik sistemlerde gereken enerjiyi sağlayan elemanlardır. Güç ünitesinin üretiminde yağ tankı, emniyet vanaları, ısıtıcılar, motor, pompa, göstergeler, soğutucular ve göstergeker gibi elemanlar kullanılır.
Motor, araçların hareket etmesinde görevli en temel bağlantı parçasıdır. Kamyonlarda kullanılan dizel motorlar, içten yanmalı motorlara benzeyen sisteme sahiptir. Oksijen gazını sıkıştırarak basınç ve sıcaklığa ulaştıran bu motor tipleri, silindir içine yakıt püskürterek alev alma ve patlama ile çalışır. Motor parçaları, en temel kamyon bağlantı parçaları olarak gösterilir ve motor tipine göre farklı tip ve işlevlerde olabilirler.